sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Miten minusta tuli puuvenen omistaja.

 05.04.2014
Niinpä päättyi monen kuukauden etsintaa-urakka ja pettymysten/kusetusten aika. Nettivenesta löytyi helmi jonka miellytti silmani, oli kasassa ja kaikki oleelliset osat myös löytyi. Kauppa sai hierottu montaa kertaa, kun köyhänä opiskelijana ei oo varaa maksaa kaikkea käteisella. Lopulta moponi ja pikkase raha vaihtui kaunislinjaiseen puu/kuituveneseen.

'
Sellainen se oli, kun eka kertaa ajelin sen 161 km matkan helsingista länteen. Se oli kaikkiaan eka vene mitä venekuumen iskemisen jälkeen kävin katsomassa. sen jälkeen oli monta muutakin, mutta aina näis kaikissa oli jotain pielessa, puuttui kokonaan, tai sitten myyjä oli tarpeeks ky**ä ja myi veneen ennen kun meniin hakemaan sitä, vaikka kaikki oli jo sovittu puhelimessa mielestäni erittäin perusteellisesti. Harmi, ois voinut ainakin ilmoittaa.

Kuitenkiin hakusessa oli kolmi-ikkunallinen meriläistyyppinen, noin 8+metri pitkä vene. Nooh nyt sitten työpaikan pihalla seiso 7m pitkä tasaperäinen puuvene. En ees tiedä missä valmistettu tai milloin. kenties tämä blogi ja puuvene forumit autta siinä matkan aikana. On kyllä senverran erikoisnäköinen vene, että ei oo tullut aikaisemmin vastaavasta kuva nähty.


Vaikka aluksi oli kunnijahimoinen ja uhkarohkea ajatus ajamalla tuoda se Västanfjärdista helsinkkiin, niin pakkanen oli tehnyt vanhalle Farymannille omat ja yksi pakkasproppu oli karanut-ei jäähdytysta ja moottorikin kävi vaan eetterilla avustaen. Eikun traileri mukaan ja uudestaan hakemaan venetta. Kuvassa olevalta trailerilta oli sit pakko saata taas vene alas ja mun traileille kyytiin. Kaikenmaailman pukkien kanssa sählämiselle meni mulla tundi ja lopulta päätettiin, että laitettaan se venee vesille(tuli todistetuksi, että kellu eikä vuotaa) sillai saisi trailerinvaihdon tehty helposti. Paikallinen satama oli muuten todella kaunis, vaikka tuuli oli kova ja edellinen omistaja joutui menemään noin 3 asteseen mereen jotta vene pysyis hetken paikalla ja rihdattuna rtraileriin kölirulliin.

Kotimatka oliki mukava kiiretönta rullaamista. Vanha vm 83 Nissan Patrol on muuten aivan mainio vetämään, toki 3 litrainen kuutiotilavuus antaa hyvät edellykseet. Pikkuseikkailuakin oli, koska trailerissa ei palaut yksikaan valo (kolmio oli veneen perassa ja heiastinnauhat) ja iltaa oli pilkaapimeä. Matkalle tippui venesta yksi sivulasi ja pieni etulasi. En älynnyt teipata näit paremmin kii tai edes kokeilla, että pysykö. Viisammaksi taas elämä opetti. Kuitenkiin Helsingissa oltiin.


06.04.2014

Sunnuntai, vesisade ja edellisen illan kaverin tarjottusta rommi/kalja sekakäytöstä pahasti krapulassa, menin kuitenkiin tallille ja aikomus oli tutkia ostostani paremmin. Osat yksityiskohdat toki jo aikaisemmin oston yhteydessa katsottu/nähty.

Huomattu:

*Kattoluukut jumissa
*Ne perhanan lasit, mikä jäit matkalle(toivottavasti ei aiheuttaa kenellekkään mitään vaurioita)
*Kuituttus irti lähes jokapuolelta, mistä naputtiin. Peräpeilissa ja katoissa tuntui olevans kiinni.
*Jossain vaihessa, ei kovin monta vuotta sitten oli kunnostettu teknista puolta: vaihdettu sähköja.
*Vanha vaieriohjaus on osittain irrotettu ja nostettu sivuun, asennettu uusi kaapeli.
*Ruori on kiva ja pieni, mutta asennustavalla rikottu pikkase-ommeksi näyttää kunnostuskelvolliselta.
*Vaihde ja kaasu vaierit modernisoitu. Milloin vaihteston keppiohjaus on muokkattu vaierilliseksi on vaikea arvioita. Ei kuitenkaan samaan aika sähköhommien kans.
*Vaikka sisältä ei kovin siisti ja kiiltava olekaan, on siinä reunoista repeutunut pressun alla melko mukava.
*Moottorissa on ollut jossainvaihes vuotoja. Ilmeisesti kaikki litkut, pikkase, mitä muottorissa pyörii.
*Kaiku ei toimii




Jokatapauksessa päätin, että moottori on pakko irrottaa. Muuten ei saa pilssia puhtaaksi ja eikä kunnolla moottoriakaan pestyks ja tarkistetyks.
Tuumasta toimeen ja paritunnin askartelun jälkeen se kivannäköinen ja yllättävänkin painava sivusylinterillinen pannu traktorin piikissa roikkui venen ulkopuolella. Rätilla kokeilin moottorin alta öljytahnan poistoa ja kivastihan sen alta punasta maalia alkoi paljastumaan. Koputelin vielä ahkerasti pohjalautoja ja en löytänyt yhtakaan lahoa paikka. Mutta joku syy täytyy olla, miski joku on puuvenelle sen kuitusarkofaagin rakentanut. Vannasputken sisämeno oli melko ronskisti korjattu, mutta näytti silta että siitä saa siistimman. katkenneita kaaria löysin yhteensä 2. Moottorin peti on tehtyy todella huolettomasti ja ei ole venen alkuperäinen. Onneksi kaikki kiinnitykset on tehty todella heikosti ja saa helposti pois. Jokatapauksessa työmaa on melkoinen.




Moottorinkin pesin kuumavesipesurilla ja purin palasiksi samatien.

*pakoventiili syöpynyt ( kai syy, miksi ei käynyt ilman eetteria)
*Pakoputken alkukäyrä erittäin huonosti hitsattu
*Työntötanko hankannu jonnekki, pitäis selvittä kasausvaihessa tarkemmin. Todennäköisesti puolipuristimen mekanismiin.
*Vaihteston ja moottorin väissä oleva levykytkimen painelaakeri kulunut.
*Ruiskutus-suuttin täysin kunnossa, myös ruiskutuskuvio ja -paine täysin speksien mukainen
*Pakkasproput syöpynyt, mutta muuten jäähdytysjärjestelmä melko siisti ja käyttökelvollinen.
*Öljytyhjennyshana toimii, mutta pohjassa kai möhnää, mikä ei ole enää juokseva.
*Sylinterin jäähdytystilan tyhjennyshana jumissa, sen takia kai on jäänyt vettä jäähdytysjärjestelmään talveksi.

Tarvittavia osia ei ole muuta, kun ventiilit ja kenties uusi seetti kannattais pakopuolelle laittaa. Jos en ihan väärin muistaa, niin seettejakin on rosterisia.


Kuvia lisäilen, kun saan ne puhelimesta konelle.


Siinahan on nyt lähes päivittäin jotain tehty, mutta puhukoon kuvat...

































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti